سفارش تبلیغ
صبا ویژن



وقتی تشنه می شویم - یک بانوی مسلمان

   


آب میوه خالص و بدون شکر، منبع غذایی ایده آلی برای ویتامین ها و مواد معدنی است و استفاده از آن برای جایگزینی مایعات از دست رفته بدن، بسیار مناسب است.
 کارشناسان سازمان بهداشت جهانی (WHO)، استفاده از ? واحد میوه و سبزی در روز را برای پیشگیری از طیف وسیعی از بیماری ها، مفید ارزیابی می کنند. آب میوه خالص، حاوی تمامی ویتامین ها، مواد معدنی و فیتوکمیکال های موجود در میوه تازه (به جز فیبروپکتین) است. یک لیوان آب میوه طبیعی، بدون شیرین کننده های اضافی، ? واحد میوه محسوب می شود.
چرا عادت خوب نوشیدن یک لیوان آب میوه با صبحانه را از همین امروز شروع نمی کنید؟


شما می توانید میوه را به شکل کامل میکس کرده و از آن معجونی تهیه کنید که هم روش تهیه آن ساده است و هم مملو از ویتامین ها و مواد معدنی است و در ضمن چون حاوی میوه طبیعی هم هست، سیرکننده است، بنابراین می توانید از آنها به عنوان نوشیدنی های صبحانه استفاده کنید.
با توجه به مطالب ذکر شده، لطفاً آب میوه های طبیعی و خالص را با نوشیدنی های میوه ای و آب میوه های مصنوعی اشتباه نگیرید، زیرا آب میوه های مصنوعی حاوی تنها ? تا ?? درصد آب میوه خالص هستند و به دلیل دارا بودن شکر اضافه از دیدگاه متخصصین تغذیه مناسب نیستند.
شکر اضافی موجود در این نوشیدنی ها، علاوه بر بالا بردن کالری آنها و در نتیجه چاق کنند گی، موجب پوسیدگی دندان ها نیز می شوند. شکر اضافه شده، از نوع قندهای ساده بوده و برای دندان ها بسیار خطرناک تر از قند طبیعی موجود در میوه ها و آب میوه های طبیعی است.

?نوشیدنی های لبنی
شیر خالص، شیرهای طعم دار (شیرقهوه، شیرکاکائو و...) و نوشیدنی های حاوی ماست (دوغ و...) منابع بسیار غنی کلسیم هستند. اصلی ترین نقش کلسیم در بدن، کمک به حفظ و نگهداری سلامت دندان ها، استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان در بدن انسان است.
نتایج تحقیقی که توسط سازمان ملی رژیم و تغذیه انگلستان صورت گرفته است، نشانگر آن است که میزان دریافت کلسیم در کودکان و نوجوانان بسیار کم و ناکافی است؛ به طوری که دریافت کلسیم در ?? درصد دختران نوجوان، کمتر از حد مجاز توصیه شده است.از آنجایی که محصولات لبنی و خصوصاً شیر، از منابع بسیار خوب کلسیم هستند که جذب این ماده معدنی از آنها بالاست، بهتر است که حدود نیمی یا بیشتر از نیاز روزانه کلسیم بدن از آنها تأمین شود. متخصصان سازمان ملی تغذیه، عقیده دارند که نوشیدن ? لیوان شیر در روز برای تأمین نیاز کلسیم روزانه، در اکثر افراد کفایت می کند.از آنجایی که برخی از محصولات لبنی، حاوی میزان بالای چربی هستند، بسیاری از زنان و دختران جوان از مصرف آنها خودداری می کنند، در حالی که توزیع گسترده محصولات لبنی کم چربی در سوپرمارکت ها به این معناست که می توان بدون نگرانی از اضافه وزن از تمام فواید و مزایای تغذیه ای محصولات لبنی، بهره مند شد.جالب است بدانید که میزان چربی موجود در شیر پس چرخ، (Skimmed Milk)بسیار کمتر از شیر کامل است، اما خوشبختانه میزان کلسیم آن دقیقاً برابر با شیر کامل است. مصرف این نوع شیر برای کودکان بالای ? سال که الزام به مصرف چربی کمتر دارند، توصیه می شود ولی در مورد کودکان زیر ? سال محصولات لبنی کم چربی به هیچ وجه توصیه نمی شود و بهتر است که آنها را تشویق به مصرف شیر کامل کنیم.

?نوشیدنی های گازدار
سالانه بالغ بر ???/? میلیون لیتر از این نوع نوشیدنی ها در کشور انگلستان مصرف می شود ولی از آنجایی که این نوشیدنی ها حاوی مقادیر زیادی شکر و اسید هستند، برای سلامت دندانها بسیار مضر بوده و باعث پوسیدگی دندان می شوند.پوسیدگی دندان هنگامی اتفاق می افتد که دندانها در معرض اسید قرار می گیرند و این وضعیت در دو حالت به وجود می آید: الف) قند و شکر موجود در رژیم غذایی ما، موجب فعالیت باکتریهای پلاکت زای موجود در دهان می شوند. ب) پوسیدگی به دلیل تأثیر مستقیم اسید موجود در غذاهای مصرفی ما است. در این حالت، اسید مینای دندان را در خود حل می کند.
با توجه به تمام موارد ذکر شده و از آنجایی که نوشیدنی های گازدار حاوی مقادیر زیادی شکر و اسید هستند، مضرترین ترکیبات موجود برای سلامتی دهان و دندان شناخته شده اند. از طرفی، نوشیدنی های حاوی شکر اضافی، نه تنها برای بهداشت دهان و دندان بسیار زیانبارند، بلکه حاوی انرژی زیاد و مواد مغذی بسیار کمی بوده و سبب افزایش وزن می شوند. حتی میزان شکر موجود در نوشیدنی هایی که برچسب های مختلفی از قبیل بدون شکر و کم شکر ، دارند نیز به دندانها آسیب می زنند و متأسفانه این نوشیدنی ها حاوی مقداری اسید، دقیقاً برابر با نوشیدنی های گازدار استاندارد هستند. با توجه به تمام دلایل ذکر شده، پیشنهاد می شود که در حد امکان، انواع دیگری از نوشیدنی های در دسترس، جایگزین نوشیدنی های گازدار شوند.

?نوشابه های ورزشی
در حال حاضر، سه دسته کلی نوشابه های انرژی زا در بازارها موجود است.
- Refreshment Energy : این نوشیدنی ها به منظور جایگزینی و افزایش میزان انرژی در افرادی که به دلایل مختلف توان جسمی آنها تحلیل رفته است و نیز بیمارانی که دوران نقاهت خود را می گذرانند بسیار مفید است.
- نوشابه های ورزشی: این نوشابه ها جهت جایگزینی سریع مایعات بدن، طی تمرینات ورزشی و نیز تأمین میزان مناسب گلوکز خون در طی ورزش، مناسب است.
- Functional Eenergy: این نوشیدنی ها، برای افرادی که نیاز سریع به انرژی زیاد و سطح هوشیاری بالا دارند، کارآمد است.از آنجایی که نوشابه های ورزشی، حاوی ترکیبی از کربوهیدراتهای پیچیده و شامل قندهایی با تأثیر سریع، متوسط و طولانی، هستند، قادر به تولید انرژی برای مدت طولانی تری هستند. همچنین بسیاری از این نوشابه ها، حاوی مواد انرژی زای طبیعی، مثل کافئین و تائورین هستند که سطح هوشیاری فرد را بالا می برند.در رابطه با کافئین، اکثر نوشابه های انرژی زا، حاوی مقدار مساوی کافئین، تقریباً برابر با میزان کافئین موجود در یک فنجان قهوه هستند، به همین دلیل، کمیته نظارتی که میزان مواد مجاز افزایش دهنده انرژی را کنترل می کند، اعلام کرده است که هیچ گونه محدودیتی در مصرف این گونه نوشابه ها در بزرگسالان وجود ندارد، تنها استثناء در مورد خانم های باردار است که در این مورد، به دلیل محدودیتی که این افراد در دریافت کافئین دارند، نوشیدن بیش از ? قوطی نوشابه انرژی زا در روز برای آنان مجاز نیست. همچنین کودکان از آنجایی که عادت به مصرف زیاد چای و قهوه ندارند، باید در مصرف نوشیدنی های انرژی زا احتیاط کنند.

 

 



نویسنده » فائزه مهربان » ساعت 7:47 عصر روز شنبه 88 تیر 13