سفارش تبلیغ
صبا ویژن



روان شناسی رنگ ها - یک بانوی مسلمان

   


با وجودی که اثر رنگ ها تا حدودی ذهنی است و در مورد اشخاص مختلف فرق می کند اما برخی از تاثیرات رنگ ها دارای معنی یگانه ای در سراسر جهان هستند.
رنگ هایی که در طیف رنگ ها در ناحیه قرمز قرار دارند به عنوان رنگ های گرم شناخته می شوند که این دامنه اش از احساسات گرم و صمیمانه تا احساس خشم و عصبانیت متغیر است.
رنگ هایی که در ناحیه طیف آبی قرار دارند، رنگ های سرد نامیده می شوند و شامل آبی، ارغوانی و سبز هستند. این رنگ ها معمولا آرامش بخشند اما گاهی نیز ممکن است احساس غمگینی و بی تفاوتی را به ذهن آورند.
روان شناسی رنگ ها به عنوان روش درمان در برخی از فرهنگ های قدیمی از جمله مصری ها و چینی ها از رنگ ها برای درمان استفاده می شده است. این کار که گاهی به آن نور درمانی یا رنگ شناسی نیز گفته می شود هنوز هم به عنوان روش درمان جایگزین مورد استفاده قرار می گیرد.



از رنگ قرمز برای افزایش تمرکز استفاده می شود.
 
از رنگ زرد برای تحریک اعصاب استفاده می شود.
 


از رنگ نارنجی برای بالا بردن سطح انرژی استفاده می شود.

از رنگ آبی برای کاهش درد و تسکین بیمار استفاده می شود. از رنگ نیلی برای تسکین ناراحتی های پوستی استفاده می شود.

اغلب روان شناسان به رنگ درمانی به دیده شک و تردید می نگرند و می گویند که درباره تاثیرات احتمالی رنگ ها اغراق شده و رنگ ها در فرهنگ های مختلف معانی متفاوتی دارند. پژوهش ها نشان داده اند که در بسیاری از موارد، تاثیرات رنگ ها درتغییر حالت افراد، تاثیراتی زودگذر و موقتی بوده است. برای مثال قرار دادن افراد در اتاق آبی ممکن است در ابتدا احساس آرامش را در آنها به وجود آورد اما این اثر پس از آنکه انها آرامششان را بازیافتند به تدریج کاهش خواهد یافت.
 
رنگ سیاه در بسیاری از فرهنگ ها برای مراسم سوگواری مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ همچنین نشانگر غمگینی، جذابیت جنسی و رسمی بودن است.
در مصر قدیم رنگ سیاه نشانگر زندگی و تولد دوباره بود.
رنگ سیاه معمولا به دلیل لاغر نشان دادن در نمایش های مد مورد استفاده قرار می گیرد.
 
رنگ سفید نماد معصومیت و پاکی است.
رنگ سفید می تواند در انسان احساس فضای صمیمیت بیشتری به وجود آورد.
رنگ سفید معمولا نشانگر سرما،پاکیزگی و آرامش است. اتاقی که کاملا با رنگ سفید نقاشی شده باشد ممکن است جادار و بزرگ به نظر آید اما خالی و سرد است. بیمارستان ها و کادر پزشکی از رنگ سفید برای ایجاد حس پاکیزگی استفاده می کنند.
 
رنگ قرمز رنگ گرمی است که برانگیزاننده هیجانات قوی است.
رنگ قرمز نشانگر عشق، حرارت و صمیمیت است و به وجو دآورنده احساس شور و هیجان. رنگ قرمز همچنین تحریک کننده احساس خشم و عصبانیت هم هست. 



نویسنده » فائزه مهربان » ساعت 1:13 عصر روز دوشنبه 88 تیر 15