سفارش تبلیغ
صبا ویژن



نگاه علمی دین به غذا - یک بانوی مسلمان

   

حضرت رسول اکرم (صلوات الله علیه) فرمودند: پاکی یک نیمه از ایمان است و مسواک زدن نیمی از وضو است.
چنانکه آن حضرت هیچ وضویی را بدون مسواک نگرفتند و هیچ نمازی را بدون مسواک قرائت نفرمودند. ایشان فرمودند: اگر برای امتم ایجاد مشقت نمی کرد هرآینه آنان را به مسواک زدن با وضوی هر نماز دستور می دادم.
بیماریهای دهان و دندان یکی از شایعترین بیماریها و معضلات در تمامی جهان بوده و هست. سلامت دندان در سلامت جسمی و روحی انسان نقش به سزایی داشته و از نظر ظاهری در زیبایی و فصاحت آدمی نقش مؤثری دارد. پیامبر اکرم(صلوات الله علیه) فرمودند: پیوسته جبرئیل مرا به مسواک کردن سفارش کرد تا اینکه گمان بردم مسواک کردن را یک فریضه و واجب قرار دهد.
میل به نظافت در وجود آدمی به ودیعت نهاده شده است و شکی نیست که مدتها قبل از اسلام برای پاک کردن دندانها ابزاری بکار برده شده که به احتمال زیاد جنبه زیبایی داشته نه بهداشتی و برای پاک کردن دندان قوانین و مقررات وضع نشده بود و همانگونه که به وسیله پیامبران به آفرینش و هستی توجه گردیده باید برای مسواک زدن به عنوان شستشوی دندان هم که متکی به بهداشت و سلامتی انسان بوده مقرراتی وضع شود. این کار از پیامبران آغاز شده است.
چنانچه پیامبر اکرم(صلوات الله علیه) فرمودند: مسواک زدن اقتضای فطرت است.
در حفره دهان بیش از 17 نوع میکروب به صورت دائم مشغول به فعالیت هستند. پلاک میکروبی دندان که یک توده بی رنگ، چسبیده و غیرقابل رؤیت است که از تجمع انواع میکروبها و سلولهای موجود در دهان با سهولت و با سرعت، مواد قندی ناشی از مصرف غذایی را به اسید تبدیل می کنند. حال اگر شخص در رعایت بهداشت و مسواک زدن کوتاهی کند. پلاک دندانی کاملتر می شود و مواد اسیدی تولید شده برای مدت طولانی در تماس با دندان باقی خواهد ماند. مسواک کردن دندانها با روش صحیح راه مناسبی است برای حذف پلاک میکروبی است باید دقت داشت که با روش صحیح پیامبر(صلوات الله علیه) فرمودند: دندانهایتان را از عرض مسواک بزنید و از طول مسواک نزنید در ضمن بایستی در مصرف مواد قندی اعتدال را رعایت کرد.
 

 



نویسنده » فائزه مهربان » ساعت 2:11 عصر روز دوشنبه 88 تیر 15