سفارش تبلیغ
صبا ویژن



اروپای آزاد؛ قله تبعیض دینی علیه مسلمانان - یک بانوی مسلمان

   


دفتر پژوهش و بررسیهای خبری-رئوف پیشدار : قتل یک بانوی مسلمان در دادگاهی در آلمان این روزها بار دیگر توجه عمومی را به تبعیض های بسیاری که در غرب علیه مسلمانان اعمال می شود ، جلب کرده است.   

همانطور که «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد دراجلاس ضد تبعیض نژادی در اردیبهشت ماه امسال در ژنو گفت ؛ اسلام‌ستیزی امروز در غرب به شکلی سیستماتیک و به عنوان شکلی از تبعیض نژادی اعمال می‌شود. رهبران مسلمان‌های غربی سال‌هاست که از این وضعیت شکایت و نسبت به پیامدهای آن هشدار می‌دهند.
اسلام ستیزی پدیده جدیدی در غرب نیست، اما قرائن دلالت بر این دارد که این شکل از تبعیض‌نژادی بخصوص بعد ازحادثه 11سپتامبر 2001 هرچه بیشتر تشدید شده است. غرب که به کشورهای آمریکای شمالی و اروپا اطلاق می‌شود، از هر مناسبتی برای تبلیغ تحمل مخالف، تسامح و تساهل و آزادی استفاده می‌کند، اما در مقام عمل وقتی نوبت به خود آن می‌رسد، همه این ارزش‌ها را به هیچ می‌انگارد. غرب حتی تحمل یک روسری زن مسلمان را ندارد و به بهانه دفاع از آزادی، از هتاکان به مقدسات دینی نه فقط مسلمانان، که دیگر پیروان ادیان الهی نیز حمایت می‌کند. شکنجه زشت‌ترین اشکال نقض حقوق انسانی است. به موجب اعلامیه جهانی حقوق بشر، کنوانسیون‌های ژنو، منشور ملل متحد و دیگر اسناد بین‌المللی، شکنجه به هر شکل، روحی و جسمی، و با هر هدف و مقصود و نظر، ممنوع شده است. با این همه، اسناد منتشره اخیر در آمریکا و پیشتر در اروپا نشان می‌دهد که در زندان‌های آنها، زندانیان بخصوص زندانی‌های مسلمان به خشن‌ترین شکل ممکن مورد شکنجه قرار گرفته و می‌گیرند و تاسف‌بارتر اینکه این همه جنایت، با مجوز رهبران ارشد این کشورها بوده است.


از جمعیت مسلمانان اروپا آمارهای متفاوتی ارائه شده است که اغلب نیز شامل مهاجران اقتصادی می‌شود. اکثر این مهاجران طی دو دهه 1950و 1960 میلادی باتوجه به نیاز کشورهای اروپایی به نیروی کار عازم اروپا شدند. اکنون دولت‌های اروپایی با نسل دوم و سوم مهاجرین روبه‌رو هستند؛ کسانی که حق شهروندی اروپایی را به دست آورده‌اند، اما هنوز به چشم افرادی بیگانه به آنها نگریسته می‌شود.
پس از حادثه یازدهم سپتامبر و انفجارهای مادرید و لندن، مسلمانان اروپایی با شرایط دشوارتر و سختگیرانه‌تری روبه‌رو شدند. جهان غرب امروز تروریسم را به مسلمانان نسبت می‌دهد به‌خاطر اینکه بعضی از ترورهایی که انجام گرفته توسط افرادی ظاهرا مسلمان ـ که برخی از آنها متولد و بزرگ شده همین جوامع غربی و یا دارای ملیت آنها بودند ـ صورت گرفته است، که این مهم خود نیاز به کالبد شکافی برای علت‌یابی دارد.
غرب و مشخصا آمریکا با ساخت و ایجاد گروه‌های تروریستی مانند القاعده و یا حمایت چشم‌وگوش بسته از رژیم صهیونیستی، به تئوریزه کردن تروریسم در جهان و ترویج آن پرداخته‌اند، و از این رو تقصیر آنها در پدید آمدن وضعیت موجود از همه بیشتر است. کشورهای غربی مدعی هستند که افراد در رفتار و عمل به اعتقادات دینی خود آزادند و وظیفه دولت‌ها تأمین آزادی‌های مدنی و ایجاد جامعه‌ای تکثّرگرا و چند فرهنگی است. ولی وقتی قرار است این آزادی‌ها برای دیگران به مرحله اجرا درآید، دولت‌های غربی دربرابر آن موانع زیادی ایجاد می‌کنند، به طوری که شعار جامعه چند فرهنگی غربی‌ها، عملاً اجرا نمی‌شود و آنها خواستار ادغام سایر فرهنگ‌ها در فرهنگ غرب می‌شوند. دانش‌آموزان مسلمان فرانسوی و معلمان محجبه آلمانی برای ورود به مدرسه می‌بایست حجاب خود را بردارند؛ چراکه حجاب آنها، نقض قانون جدایی دین از سیاست است.
این درحالی است که در قانون اساسی همین کشورها، درخصوص آزادی انسان‌ها در عمل به اعتقادات و آموزه‌های دینی‌شان تأکید شده است. در عرصه اقتصادی برای مسلمانان اروپایی و آمریکایی مهاجرتبار، فرصت‌های کاری بسیار محدودی وجود دارد. بخش اعظمی از جمعیت حاشیه‌نشینان فرانسه را مهاجرانی از کشورهای مسلمان شمال آفریقا تشکیل می‌دهند. آمار بیکاری در میان این جمعیت میلیونی بین 30 تا 40 درصد برآورد شده است. دولت‌های اروپایی که با محدودیت‌های قانونی و مخالفت گروه‌های مدافع آزادی‌های مدنی برای محدود‌کردن مسلمانان به جهت آگاه شدن به حقایق پشت‌پرده بسیاری از اعمال تروریستی منتسب‌شده به مسلمانان، روبه‌رو شده‌اند، امروز به بهانه تأمین امنیت و مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی هر اقدامی را علیه مسلمانان قابل توجیه می‌دانند. دولت‌های اروپایی و آمریکا دستگیری هر فرد مسلمان مظنون به تروریسم را با تاکید روی مذهب او بازتاب خبری گسترده می‌دهند، اما هنگامی که نادرستی این اتهامات ثابت می‌شود، آزادی فرد بازداشت شده اصلا انعکاس نمی‌یابد تا هیچکس به دروغ بودن این اتهامات پی‌نبرد و به این ترتیب و در واقع شبکه رسانه‌ای غرب به گونه‌ای رفتار می‌کند که اسلام را به عنوان دین تروریست پرور و مسلمانان را به عنوان تروریسم در اذهان عمومی اروپا جا بیندازد. اینها نمونه‌ای از اسلام‌ستیزی است که دبیر کل سازمان ملل نیز از ترویج آن در غرب ابراز نگرانی می‌کند
گزارش خبرگزاری اتریش در 20 تیرماه امسال پرده از واقعیت تلخی از ابعاد دهشتناک تبعیض نژادی علیه مسلمانان در اروپا بر می دارد. به گزارش این خبرگزاری ، "در یکسال گذشته از هر سه مسلمان ساکن اروپا یک نفر با تبعیض مواجه بوده و بطور متوسط هشت بار مورد آزار و یا تبعیض قرار گرفته است. این در حالی است که بیشترین میزان این تبعیض ها در محیط کار صورت می گیرد."
نتایج تحقیقات در مورد ساکنان مسلمان 14 کشور اروپایی نشان می دهد مسلمانانی که دارای رنگ پوست تیره هستند بیشتر از دیگر مسلمانان مورد آزار قرار گرفته اند. بیشترین میزان تبعیضها و آزارها در مورد شهروندان مسلمان آفریقایی تبار بوده که 43 درصد بوده است. پس از آفریقایی ها نیز شهروندان مسلمان ترک تبار قرار دارند که 24 درصدشان با تبعیض های روزمره مواجه اند، اما نکته مهم در این میان آزارهایی است که بدلیل پوشش اسلامی نظیر روسری به زنان مسلمان در اروپا وارد می شود و هیچ گاه از سوی مراجع قانونی این کشورها بعنوان اقدام مجرمانه به حساب نمی آید.
تحقیقات نشان می دهد که از بین مسلمانان اروپا تنها بخش کوچکی از آنان به حقوق شهروندی شان آگاهی دارند بعنوان نمونه یک چهارم ترک تبارهای اتریش می دانند آنچه که بدلیل داشتن عقاید اسلامی بر سرشان می آید از نظر قانونی ممنوع است. این در حالی است که 38 درصد ترکهای آلمان از حقوق شهروندی خود اطلاع دارند. در این بین وضع مسلمانان هلند از همه بهتر است چرا که 44 درصد مسلمانان این کشور با حقوق اساسی خود آشنایی دارند ولی به دلایل بسیار و از جمله بیم از اخراج از گزارش آن خودداری می کنند .
سازمان حقوق بنیادین اتحادیه اروپا به عنوان یکی از اتحادیه‌های مدافع حقوق بشر در تیرماه امسال درگزارشی از وضعیت مسلمانان دراین قاره تایید کرد که ؛ مسلمانان همچنان هم با تبعیض قابل توجهی در اروپا رو‌به‌رو هستند، و بسیاری از آنها به علت فقدان اعتماد به مقامات این موارد را گزارش نمی‌کنند.
سازمان حقوق بنیادین اتحادیه اروپا گفت در تحقیقاتی که از مسلمانان 14 کشور عضو اتحادیه اروپا صورت گرفته مشخص شده که یک نفر از هر سه نفر مسلمان با تبعیض مواجه بوده و 11 درصد از آنهایی که در این تحقیق شرکت کرده اند تجربه ای در زمینه نژا پرستی دارند.
اشتغال کلیدی ترین فرآیند ادغام است و در سهم مهاجران در جامعه تأثیر به سزایی دارد به نوعی که باید این نوع تعاملات را پررنگ تر جلوه داد. تبعیض می تواند به فرآیند ادغام صدمه وارد کند.
گزارش مذکور بخشی از نظرسنجی اولیه در اتحادیه اروپا درباره تجارب مهاجران و اقلیتهای قومی است که ماه گذشته منتشر شد و بیش از نیمی از گروه هایی که در این نظرسنجی شرکت کردند اعتقاد دارند تبعیض در اروپا بسیار شایع شده و در این میان حتی کولی ها و آفریقایی ها نیز چون مسلمانان نسبت به این موج تبعیض اعتراض دارند.79 درصد از اقلیت مسلمان همگام با سایر گروه های اقلیت که در این تحقیقات شرکت کرده بودند اظهار داشتند که آنها رویدادهای تبعیض آمیز علیه خود را به مقامات گزارش نمی کنند و علت اصلی آن عدم اعتماد است که این امر بیشتر در میان جوانان دیده می شود. 59 درصد از آنها اعتقاد دارند که با گزارش این موارد هیچ چیز تغییر نمی کند و 38 درصد دیگر اظهار داشتند که این تبعیض ها همیشگی هستند.
در حالی که غرب به بهانه احقاق حقوق زنان در امور داخلی کشورها مداخله و حتی در مجامع بین المللی به پرونده سازی برای آنها می‌پردازد، یکی از مسائل مطرح در غرب احقاق حقوق زنان می‌باشد که به رغم شعارها و اظهارات بیان شده نه تنها به این امر رسیدگی نگردیده بلکه شواهد حکایت از گسترش پایمال شدن حقوق زنان در این جوامع دارد. هرچند که این کشورها با استناد به عهدنامه مربوط به رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان مصوب 18 دسامبر 1979 سازمان ملل متحد برآنند تا به بهانه احقاق حقوق زنان به دخالت در امور داخلی سایر کشورها بپردازند اما درعرصه داخلی هیچ گونه توجهی به زنان و تبعیضات گسترده علیه آنها ندارند و صرفا از این مساله به عنوان حربه‌ای سیاسی برای اهداف بین المللی استفاده می‌کنند. بر اساس گزارشها و اسناد منتشره نقض حقوق زنان در اروپا را در چند بعد می‌توان به اختصار مورد ارزیابی قرار داد.
یکی ازمسائل فراگیر در اروپا که موردانتقاد شدید سازمان ملل قرار گرفته است، افزایش فزاینده خشونت های خانوادگی علیه زنان می‌باشد. براساس آمار منتشره در برخی از کشورهای غربی نظیر هلند و بلژیک و فرانسه خشونت خانوادگی علیه زنان به 50 درصد می‌رسد. گزارش های حقوق بشری نشان می‌دهد که زنان در غرب از نوعی نا امنی خانوادگی رنج می‌برند که حتی موجب گردیده تا بسیاری از آنها از ازدواج خودداری و به تجرد روزگار بگذرانند.
گزارش ها از تبعیض های گسترده نژادی به اعتبار مذهب درغرب ، بسیار دردناک است با این وجود این گزارش ها کمتر مورد توجه نهادهای مسئول در کشورهای این بخش از جهان قرار می گیرد .
روزنامه "استاندارد"‌چاپ وین پایتخت اتریش در شماره روز 19 تیرماه امسال خود نوشت : در اتریش بعنوان کشوری که بیشترین شمار زنان محجبه را در اروپا دارد، بیشترین احتمال حمله به زنان مسلمان از سوی نژادپرستان وجود دارد. طبق آمارهای رسمی حدود 64 درصد از زنان مسلمان اتریش حجاب اسلامی خود را حفظ کرده و با داشتن حجاب در جامعه ظاهر می شوند که این امر موجب افزایش شمار حملات نژادپرستانه به آنان شده است.
"کارلا باگایاتی" سخنگوی اتحادیه مسلمانان اتریش در این باره می گوید در این کشور بصورت هفتگی حملاتی به زنان محجبه صورت می گیرد. بعنوان مثال هفته گذشته یک دانش آموز دختر محجبه در راه مدرسه به خانه مورد حمله قرار گرفته، مهاجمان پس از کشیدن روسری وی از سرش آن را به جوی آب انداخته و فرار کردند. نمونه مشابه این حادثه نیز به تازگی در یک ایستگاه مترو گزارش شده است.
این در حالی است که هم اکنون شمار زیادی از گروههای نژادپرست با اسامی مختلف در اتریش فعالیت می کنند. در موارد اشاره شده نیز یک گروه نژادپرست تحت عنوان "زارا" مسئولیت حمله نخست را بعهده گرفته بود. در عین حال وجود احزاب سیاسی با گرایش های نژادپرستانه دلیلی بر تقویت حضور نژادپرستان در جامعه شده است.
باگایاتی معتقد است اگر چه حمله به زنان مسلمان بدلیل داشتن حجاب اسلامی امری نو در جامعه اروپا نیست، اما وجود شمار زیادی از این زنان در جامعه اتریش موجب به خطر افتادن امنیت شمار بیشتری از آنان شده است.
"استاندارد"‌در خاتمه به تحقیقات اخیر موسسه پژوهشی گالوپ از مسلمانان ساکن 27 عضو اتحادیه اروپا اشاره می کند که نشان می دهد در دوازده ماه گذشته دستکم 30 درصد از آنان مورد حمله و آزار نژادپرستان قرار گرفته اند.



نویسنده » فائزه مهربان » ساعت 12:38 عصر روز یکشنبه 88 تیر 21