سفارش تبلیغ
صبا ویژن



کدبانوی خانه - یک بانوی مسلمان

   

حضرت رسول اکرم (صلوات الله علیه) فرمودند: پاکی یک نیمه از ایمان است و مسواک زدن نیمی از وضو است.
چنانکه آن حضرت هیچ وضویی را بدون مسواک نگرفتند و هیچ نمازی را بدون مسواک قرائت نفرمودند. ایشان فرمودند: اگر برای امتم ایجاد مشقت نمی کرد هرآینه آنان را به مسواک زدن با وضوی هر نماز دستور می دادم.
بیماریهای دهان و دندان یکی از شایعترین بیماریها و معضلات در تمامی جهان بوده و هست. سلامت دندان در سلامت جسمی و روحی انسان نقش به سزایی داشته و از نظر ظاهری در زیبایی و فصاحت آدمی نقش مؤثری دارد. پیامبر اکرم(صلوات الله علیه) فرمودند: پیوسته جبرئیل مرا به مسواک کردن سفارش کرد تا اینکه گمان بردم مسواک کردن را یک فریضه و واجب قرار دهد.
میل به نظافت در وجود آدمی به ودیعت نهاده شده است و شکی نیست که مدتها قبل از اسلام برای پاک کردن دندانها ابزاری بکار برده شده که به احتمال زیاد جنبه زیبایی داشته نه بهداشتی و برای پاک کردن دندان قوانین و مقررات وضع نشده بود و همانگونه که به وسیله پیامبران به آفرینش و هستی توجه گردیده باید برای مسواک زدن به عنوان شستشوی دندان هم که متکی به بهداشت و سلامتی انسان بوده مقرراتی وضع شود. این کار از پیامبران آغاز شده است.
چنانچه پیامبر اکرم(صلوات الله علیه) فرمودند: مسواک زدن اقتضای فطرت است.
در حفره دهان بیش از 17 نوع میکروب به صورت دائم مشغول به فعالیت هستند. پلاک میکروبی دندان که یک توده بی رنگ، چسبیده و غیرقابل رؤیت است که از تجمع انواع میکروبها و سلولهای موجود در دهان با سهولت و با سرعت، مواد قندی ناشی از مصرف غذایی را به اسید تبدیل می کنند. حال اگر شخص در رعایت بهداشت و مسواک زدن کوتاهی کند. پلاک دندانی کاملتر می شود و مواد اسیدی تولید شده برای مدت طولانی در تماس با دندان باقی خواهد ماند. مسواک کردن دندانها با روش صحیح راه مناسبی است برای حذف پلاک میکروبی است باید دقت داشت که با روش صحیح پیامبر(صلوات الله علیه) فرمودند: دندانهایتان را از عرض مسواک بزنید و از طول مسواک نزنید در ضمن بایستی در مصرف مواد قندی اعتدال را رعایت کرد.
 

 



نویسنده » فائزه مهربان » ساعت 2:11 عصر روز دوشنبه 88 تیر 15

نوشیدن چای در پیشگیری و درمان انواع بیماریها موثر است

یک کارشناس تغذیه گفت: چای و پلی فنل‌های موجود در آن نقش بازدارنده‌ای علیه بسیاری از سرطانها از جمله سرطانهای پوست، ریه ، مری، معده، کبد، روده و لوزالمعده و غدد دارد. چای باعث از بین بردن ‌سموم ایجادشده درحین پخت غذا، کاهش اثرات سوء‌ مصرف بعضی داروها و سیگار در بدن، کاهش انباشتگی آهن در بدن بیماران مبتلا به هموکروماتوزیس، جلوگیری از ابتلا به بسیاری ازانواع بیماریهای التهابی و عفونی، جلوگیری از شکسته شدن ?و تولید پراکسیدها و جلوگیری از فساد دندانها می‌شود.
همچنین چای به علت وجود فلاونوئیدها باعث جلوگیری از اکسیداسیون چربی و در نتیجه ممانعت از تصلب شرایین بدن و نیز به تعویق انداختن پیری زودرس می‌شود.  چای علاوه ‌بر کافئین دارای مقداری پروتئین و ئیدراتهای کربن است و به تنهایی کالری بسیار کمی به ‌مصرف‌کننده می‌دهد، در یک فنجان چای (4کالری وجود دارد. حدود 170 گرم) ، چای دارای ویتامین‌های متعددی ازگروه  Bشامل ویتامین B12 و اسیدفولیک ، اسیدپانتوتنیک و نیز مقدار قابل ملاحظه‌ای ویتامین سی و  نیاسین می‌باشد
کارشناس تغذیه همچنین خاطرنشان ساخت: برگ سبز چای از نظر ویتامین سی بسیار غنی است. 
تمام انواع چای را می‌توان به سه گروه عمده تخمیری (چای سیاه) تخمیر نشده (چای سبز) و نیمه تخمیری (چای اولانگ و پوچونگ) تقسیم کرد. 
ترکیبات اساسی برگ چای را شامل آب، تانن، کافئین (تئین)، اسانسهای روغنی، آلبومین، قند پکتین و خاکستر است
 چای به سه رنگ سیاه، سبز وقرمز مورداستفاده قرارمی‌گیرد که هر سه نوع چای محرک، مسکن و مدر یا ادرارآور و معرق است و دارای اثرات آرام بخشی روی سلسله اعصاب می‌باشد.
بهتر است از دم کردن چای در قوری استیل خودداری شود، زیرا چای به خاطر مقدار قابل توجهی تانن با آهن قوری استیل رسوب می‌کند.
کارشناس تغذیه در پایان افزود: هرگز نباید چای را در حالت داغ مصرف نمود زیرا تانن چای در حرارت بالا اثر بدی روی مخاط از جمله مخاط مری می‌گذارد.

 



نویسنده » فائزه مهربان » ساعت 8:38 عصر روز شنبه 88 تیر 13

تندرستی با کاسه و بشقاب



ملامین، چینی، آرکوپال، پیرکس و بلور. این‌ها اجزای لاینفک آشپزخانه‌های امروزی هستند. البته هستند خانم‌هایی که هنوز هم اصالت چینی را با چیز دیگری عوض نمی‌کنند یا آن‌هایی که دوست دارند با چند کاسه و بشقاب سفالی، رنگ و لعاب سنت را به زندگی مدرن امروزی تزریق کنند.
در عوض بعضی هم از خیر هرچه سنت و نوستالژی است به راحتی گذشته‌اند و با سر به استقبال مدرنیته رفته‌اند و حتی سر میز غذا هم راحتی را با چیزی عوض نمی‌کنند و به استقبال یک‌بار مصرف‌ها می‌روند.
 از هر دسته که هستید، فراموش نکنید جنس و کیفیت ظرفی که در آن غذا می‌خورید، اگر از طعم و کیفیت غذا مهم‌تر نباشد، بی‌اهمیت‌تر هم نیست، پس این نکات را در انتخاب ظرف غذایتان به خاطر داشته باشید.


ادامه مطلب...


نویسنده » فائزه مهربان » ساعت 10:3 عصر روز پنج شنبه 88 تیر 11


این‌ روزها کمبود وقت‌ و شرایط‌ ویژه‌ زندگی‌ انسانها این‌ امکان‌ را به‌ آنها نمی‌دهد که‌ وقت‌ کافی‌ صرف‌ شناخت‌موادغذایی‌ مناسب‌ و انتخاب‌ یک‌ برنامه‌ غذایی‌ مناسب‌ کنند. اما همه‌ مشکل‌ در این‌ مساله‌ خلاصه‌ نمی‌شود،زیرا همان‌ موادغذایی‌ که‌ با قیمت‌ گران‌ و صرف‌ وقت‌ بسیار در آشپزخانه‌ تبدیل‌ به‌ غذای‌ مصرفی‌ می‌گردند نیز شرایط‌ سالم‌ و ویژگیهای‌ یک‌ غذای‌ کاملا بهداشتی‌ را ندارند. در سالهای‌ گذشته‌ وقوع‌ بیماریهای‌ ناشی‌ ازموادغذایی‌ نه‌ تنها در کشورهای‌ در حال‌ توسعه‌ با فقر بهداشتی‌ بلکه‌ در کشورهای‌ توسعه‌ یافته‌ با استاندارد بالای‌ بهداشتی‌ نیز رو به‌ افزایش‌ بوده‌ است‌ و این‌ در حالی‌ است‌ که‌ اصولا بیان‌ آمار و اط‌لاعاتی‌ دقیق‌ درکشورهای‌ در حال‌ توسعه‌ بسیار مشکل‌ است‌. غذا عاملی‌ است‌ که‌ می‌تواند به‌ خاط‌ر ماهیت‌ خود بسیاری‌ ازعوامل‌ بیماری‌زا را حمل‌ نموده‌ و خود نیز شرایط‌ رشد این‌ عوامل‌ را فراهم‌ آورد، به‌ همین‌ لحاظ‌ و همچنین‌ به‌خاط‌ر نقش‌ مهم‌ موادغذایی‌ در تامین‌ سلامت‌، رشد و نمو انسان‌، لازم‌ است‌ به‌ مساله‌ موادغذایی‌ و ارتباط‌ آن‌ بامحیط‌ و عوامل‌ جانبی‌ تاثیرگذار بر آن‌ به‌ دقت‌ توجه‌ شود. امروزه‌ با توجه‌ به‌ بروز مشکلات‌ عدیده‌ای‌ که‌مصرف‌ موادغذایی‌ آلوده‌ به‌ وجود می‌آورد و همچنین‌ بروز انواع‌ بیماریهای‌ ناشی‌ از آن‌، توجهی‌ جهانی‌ به‌سمت‌ بهداشت‌ مواد غذایی‌ معط‌وف‌ گردیده‌ است‌.

ادامه مطلب...


نویسنده » فائزه مهربان » ساعت 10:11 صبح روز پنج شنبه 88 تیر 4